POESIE:

Amuri - Dilusioni

Visioni - Abbunnanza

A Nini Paci - Frammentu

Tina e Nina - Aspetta

Eloggiu - Sdegnu

Cuntrastu - Cci pensi

 

La poesia come istituzione vive una vita travagliata ora è spietatamente messa sotto accusa e ridicolizzata, ora viene elogiata dai soliti guastatori che scorrazzano liberamente nel vastissimo campo della letteratura. Oggi la poesia si celebra sugli altari ed i, giorno dopo ruzzola malamente nella polvere, in un alternarsi di illusioni e speranze.

Certamente dai moltissimi testi di poesia che ogni anno vengono dati alle stampe non tutto è poesia e non tutta la poesia viene dal cuore. Una parte di essa, la peggiore, è la poesia retorica simile ad una donna dai facili costumi che in cambio di benefici materiali alletta e si prostituisce nei confronti del potere, dei suoi uomini più rappresentativi.

Una certa sociologia vuole che tutta la poesia sia di facile fruizione, capace di conquistare la platea dove il poeta si esibisce. Vi è tuttavia nell'umanità un’inquietudine che la percorre tutta al suo interno, un'ansia che molto spesso trova una voce nella poesia capace di esprimerla, di rappresentare l'uomo così com'è nell'intimità dei suoi sogni.

Per molti la poesia è “La più potente di tutte le Arti, un impeto, un furore divino. Anche se non dà pane la poesia è necessaria, deve operare la catarsi dell'uomo e ricondurlo alla natura” (P. La Genga). Ernesto Ciaccio indubbiamente è stato poeta, un poeta dialettale dal verso sciolto, efficace e spontaneo, un purista del vernacolo siciliano ed uno dei più fedeli allievi dell'abate Meli.

Estroso, spontaneo, dal gusto elegante e pungente, buon verseggiatore, il Ciaccio amava improvvisare su ogni avvenimento che colpiva la sua fantasia La comunità sambucese che è stata la platea ed allo stesso tempo la vittima della sua poesia, ancora oggi recita e tramanda i suoi versi. Hanno scritto di lui che la sua poesia gli avrebbe fruttato il rispetto e la stima, l'ammirazione delle generazioni future, ma ironia della sorte, egli, che in vita pubblicò rarissime testimonianze della sua vasta produzione poetica, dopo la sua morte finì presto dimenticato. Lo hanno trascurato, anche quei rappresentanti della cultura che in vita ebbero a manifestargli una calda simpatia. Quella del Ciaccio è stata dunque vera poesia, come veri sono stati i protagonisti che l'hanno ispirata.

LA VOCE DI SAMBUCA, ANNO II n. 5-6 1960

La notte del 20 maggio dopo lunga malattia, è deceduto il poeta Ernesto Ciaccio, nostro valente ed apprezzato collaboratore per la poesia dialettale. Riservandoci di pubblicare quale nostro affettuoso e devoto omaggio un ampio spazio, una nota biografica sull'illustre scomparso, per ora affermiamo che la perdita di Ernesto Ciaccio lascia un vuoto incolmabile non soltanto nella nostra redazione, ma anche nella letteratura dialettale contemporanea siciliana.

Come giustamente ebbe ad affermare il dott. Ignazio Fiore nell'elogio funebre, Ernesto Ciaccio fu vero e grande poeta dialettale, la conoscenza della sua poesia renderà imperitura la memoria di lui per l'ammirabile corrispondenza fra contenuto e forma, per bellezza di immagini e scorrevolezza del verso, per naturalezza ed immediatezza di osservazioni.

Caratteristica fondamentale della sua arte fu la costante aderenza alla propria personalità. Fra tante poesie che certamente finiranno per imporsi all'attenzione dei posteri, per l'intrinseco valore, non è possibile trovarne alcuna che si possa definire poesia d’imitazione.


POESIA DELL'AGONIA E DELLA MAMMA

“Frammenti" aveva intitolato Ernesto Ciaccio una delle sue composizioni più delicate che vorremmo definire la poesia dell'agonia” e della “mamma”.

Agonia che presagì infallibilmente all’alba del 20 maggio quando rivolgendosi ai congiunti presenti disse: “Questa notte la mia sentenza" Invocò la madre pochi istanti prima di perdere conoscenza, e che certamente, invisibile, gli fu accanto. Ma esaudita fu la sua brama di avere accanto, in quell’ora suprema la mamma. Dopo avere ricevuto il viatico, tra dolori indicibili, implorava l’aiuto della “mamma”. Sul suo capezzale fu posta un'immagine della Madonna dell'Udienza che egli aveva celebrato, con fede di cristiano e il sentimento del poeta,

"nun tardari, Mamma, veni allura

a spargiri 'na lacrima pi mia!"

E della serenità dei suoi ultimi istanti, dal volto composto si andava alla meditazione dei "Frammenti": la Mamma gli fu accanto!

Vurria chi m 'accurdassi la natura

chiudìri l'occhi e nun scurdari a tia!

Sullo spento sguardo l'ultima lacrima! Chissà se fosse dato a noi mortali il dono di concepire l'invisibile presenza della continuità degli affetti e la mistica validità dei sacri desideri del cuore, nell'ultima lacrima di Ernesto Ciaccio avremmo scoperto parte di una lacrima della mamma sua, venuta ad accontentare per volere del cielo, la brama di un cuore si grande e di un'anima eletta".

 

POESIE

AMURI

 

Amuri amuri quantu si mmistinu

Tu scippi l’occhi a lu geniri umanu

Si spissu comu un gattu mammulinu

Chi pari bonu e pò gratta li manu.

L’omu a tia cala lu schinu

In cerca di la donna va luntanu.

Nun guarda principiu lu mischinu

Cci pari l’universu tuttu chianu.

La gilusia tu susciti o la paci;

ora promuvi liti e metti 'ncruci

U cori, ma nun sempri si capaci.

In estasi lu munnu tu cunnuci

E quannu a fari beni ti cumpiaci

Diventi di lu zuccaru: cchiù duci.

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DILUSIONI

 

Mi pari ‘nta l’aspettu veru bedda,

Cu l'occhiu granni, lu nasu affilatu,

Diritta di vita comu 'na cimedda

Tunna di cianchi e pettu sparaggiatu.

Luntanu d'idda nun potti cchiù stari

E a la prescia la vosi spusari.

Mentri chi stava pri falla signura,

istuta megghiu ancora di 'na pupa

si sbuttunau e di la ‘mbuttifura

Nisciu cangiata, un vastuni di scupa

Arrifriddau quannu apriu la vucca

Puzzava comu un nidu di 'na cucca.

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VISIONI

 

Stanotti ‘nsonnu vitti a Vanni Meli,

mi parsi 'ncarni e ossa tali e quali,

”Vegnu, mi dissi, dall'arcani celi,

pri fari granni accusa a li murtali,

pueti c’hanno la fama arrubbata

pirchì tennu: li grana a la purtata.

Di chisti, figghiu meu,

cci nn’è abbastanza,

testi da nudda musa alimintati,

quali manu li guida cu li tranti

a fari versi mali arripizzati...?

Lu nomu d’iddi nenti rapprisenta:

Pueta si cci nasci, un si diventa

E mentri fici puntu a sta parola

di ‘ntesta mi passau l’apuzza nica:

cantari ‘ntisi tanti rusignola

e divintau quantu ‘na mudica

Aprivu l’occhi, tuttu spavinattu...

era lu cori miu c’avia parlatu

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ABBUNNANZA

 

A tempi chi me patri era varveri

mittia cuppetti e salassi facia,

pigliava a tutti cu boni maneri

e mai cuntenti lu cori avia

Stu povir'omu caminava dirittu

spissu spissu mangiava pani schittu.

Ora chi tutti l’arti su apprizzati

filci cu pò fari lu "manzu",

li parrucciani mei, frischi arrivati

m'alliscianu e mi chiamanu di tu;

cu voli li capiddi a la bebè

e cu radutu prestu lu darrè.

Sia biniditta sempri la gran moda

chi nun è chidda chi lassau me pà,

quannu la donna si mustrava soda

tantu campava ‘nta la puvirtà,

ora c’ama lu spassu ed avi gustu

ci pettinu lu pilu e manciu arrustu.

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A NINI PACI

 

Quannu pensu chi cchiù nun mi voi beni

nun sacciu propriu chiddu chi faria,

ma la spiranza saggiu mi manteni:

fa di sustegnu a la me fantasia.

Quannu la notti in mè favuri veni

m’affacciu ‘nta lu sonnu, già si mia,

nun parli... prestu scappi, accanzu peni,

li sensi acquístu e nun mi scordu a tia

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FRAMMENTU

 

Appena l’omu nesci di la ‘mmesta

Porta 'ncarnatu già lu sò distinu,

Per cui cci tocca calari la testa

Ad ogni avversità... Quant’è mischinu!...

S’è scarsu lu bisognu lu mulesta

Si mustra cu la genti chianciulinu,

L’avaru stissu c’ammunzedda e ‘mpresta

Nun è mai saziu e ‘un dormi a sonnu chinu.

arria la vita cchiù binigna

Si l’omu si pascissi di gramigna!

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TINA E NINA

 

Tina

Nun m'apittava mai sta mala sorti

Vinni lu focu ‘nta la me famiglia,

Me nora mi talia cu l’occhi torti

La pigghiu cu lu bonu e si grattiglia

Chi ve cuntari cummaredda Nina...

A mezza gamma porta la vistina.

Nina

i tuttu chistu lu chiamati dannu

Faciti mali d’attizzari liti,

Li vicineddi quasi tutti sannu

Ca vui supra lu stommacu l’aviti

Soggira e nora pinnula c'un cala

Nun tuccati la panza a la cicala.

Tina

Chi vi scappa di mucca sta matina,

Forsi criditi c hi sugnu iu la storta?

Nun canusciti a me nora Pippina...

Ma lu sapiti l’odiu chi mi porta?

Sta curtigghiara chi camina tisa

A me figghiu cci misi la cammisa

Ancora nni vuliti cummaredda?

Vurria parlarvi ma lu saccu sbucca

Pri farivi vidiri quantu e bedda

Lu meli chi cci nesci di la vucca,

La traditura a so maritu Ninu

Pri scuncica lu chiama Pasqualinu!

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ASPETTA

 

Acrosticu (A lu pueta G.D.G. dedicu)

Grata la musa mia st’oggi m'imponi

A rivorgiri a tia la me parola,

Ne d’aspittari elogi ti disponi

Chista chi mi pruteggi e mi cunsola:

Iu Meli ‘un sugnu, la me fama vola

Beddu pueta, dimmi comu stai?

Assai lu tò distaccu mi custau

Ti pensu sempri e nun mi scrivi mai

Tu si daveru un patri affizziunatu;

Ai fattu beni che la tò trazzera

Già l'obbligasti di pigghiari statu

Lu 'ntentu di certuni, sai qual'era?

Ittari a solu a mia di tuttu puntu,

Aspetta... un parru chiù, ma pò tu cuntu.

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ELOGGIU

 

A lu dutturi prof Girolamu Di Giorgiu

Aviri la patenti vali a nenti

Quannu la ciricoccula è vacanti,

Natura forma l'omu 'ntilligenti,

Ccu nasci armalu, mori da gnuranti,

Parlannu di duttura, oggi esistenti,

Scecchi senza crapistu cci nnè tanti

Chi sicci dici "Scippami stu denti"...

Ringrazia Gesù Cristu si un'attranti.

Sibbeni lu to nomu, illustri amicu,

Nun ha bisognu dessiri vantatu,

A quarchi dottu medicu cci dicu,

Di Giorgiu tira e conza a prima vista,

Senza diri cu sa... è un gran dintista.

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SDEGNU

 

Ti ‘nnamurasti d'iddu ch’era riccu

Di ss'omu granni, facciazza di beccu,

Rifardu, di dinari sempri liccu,

Gnurantazzu chiassai di un sceccu.

Porta pri varva trri parmi di lana,

La faccia si lava ogni simana.

Ti lu pighiasti tu, pri diri ch'eri

Di sordi e di pruvigghia carricata,

Ma chi pigghiasti?... un saccu di fumeri

Chi mancu ti pò dari ,na vasata.

Ammatula tu voi chi s'arrimina,

Mazzari vecchi, spera cun camina!

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CUNTRASTU

 

Bedda, senza di tia mi sentu juntu

forsi pirchì ti vogliu beni tantu,

sugnu arridduttu propriu a tali puntu

ca 'nta li robbi vaiu squagliannu ìntattu.

Tu fai la surda e nun mi duni cuntu

comu ‘na donna pigghiata dì scantu

sta tò vuccuzza china assai d’affruntu,

davanti a mia parla Cristu santu

Vicinu a tia lu corì mi lu sentu

comu si fussí a la tò vita 'mpintu

e provu un sensu di cumpiacimentu.

Lu tò linguaggiu nun si dùna vintu,

ma ss'occhiu beddu chi mi guarda attentu

mi dici chiaru chi nun m'hai rispintu

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CCI PENSI

 

Cci pensi, bedda mia quannu nna l’ortù

Scippavi la virdura a lu patruni?

Tu mi dicisti:”Veni ccà ti portu

Du mennuli atturrati e un cudduruni.

Addivintasti russa ‘nta la facci

e pi vasari a tia... pistavu l’acci!

Cridia di riturnari a lu cchiù prestu

Si voi figghia mia quarchi pritestu

Pri abbannunari a mía...ci sgarri assai!

Cutugna dunaminni quantu voi

li gatti a pittinari su li toi!

Avi sei misi e mezzu caddimuri

E li lattuchi si misiru a “ngrussari”,

L’apuzza vola di ciuri in in ciuri

Sta vinennu lu latti a li dicchiari

'aspettu a vrazza aperti, o donna amata

Veni e cunzamu la 'nzalata.

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